Zwrot podatku VAT za gaz ziemny zakupiony w 2023r oraz w 2024r
Zwrot podatku VAT za gaz ziemny zakupiony w 2023r oraz w 2024r
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Hyżnem informuje, że realizuje zadanie refundacji podatku VAT dla gospodarstw domowych, których głównym źródłem ogrzewania są paliwa gazowe tzw. dodatek gazowy, czyli zwrot podatku VAT od ceny gazu dostarczonego w 2023r. oraz w 2024r.
Komu przysługuje zwrot VAT za gaz w 2023r oraz w 2024r?
Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2022r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023r. oraz w 2024r. w związku z sytuacją na rynku gazu, o zwrot podatku VAT za gaz mogą się ubiegać te gospodarstwa domowe, które używają gazu do celów grzewczych. Oznacza to, że gaz musi być wykorzystywany do ogrzewania domu lub mieszkania. Zwrotu podatku VAT nie otrzymają więc osoby wykorzystujące gaz tylko w kuchni do gotowania, jak również ci, którzy podgrzewają gazem wodę użytkową.
Celem refundacji podatku VAT jest wsparcie gospodarstw domowych używających urządzeń grzewczych zasilanych paliwami gazowymi w formie rekompensaty w 2023r. oraz w 2024r. podatku VAT na gaz ziemny.
Wniosek składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek.
Rekompensata dotyczy podatku VAT za gaz dostarczony w okresie od 1 stycznia 2023r. do 30 czerwca 2024r.
Wysokość świadczenia to równowartość kwoty podatku VAT wynikającej z opłaconej faktury za okres objęty wnioskiem.
Do wniosku o refundację podatku VAT należy dołączyć:
- fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy obejmujący okres dotyczący wniosku,
- dowód uiszczenia zapłaty za fakturę.
O refundację podatku VAT może ubiegać się osoba, której nazwisko widnieje na fakturze.
Refundacja podatku VAT przysługuje odbiorcy paliw gazowych w gospodarstwie domowym w przypadku, gdy:
- głównym źródłem ogrzewania są urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi;
- wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę w gospodarstwie:
– jednoosobowym nie przekracza 2100 zł
– wieloosobowym nie przekracza 1500 zł na osobę w rodzinie.
Główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia wejścia w życie ustawy tj. do 21 grudnia 2022r. albo po tym dniu – w przypadku wpisania lub zgłoszenia do CEEB nowych źródeł ogrzewania.
Termin składania wniosków:
Termin składania wniosku: do 30 września 2024 r. lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:
- od 1 stycznia do 31 lipca danego roku – uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2022r.,
- od 1 sierpnia do 31 grudnia danego roku – uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2023r.
Wnioski można składać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, 36-024 Hyżne 628